Zamislite kada bi postojao pravilnik usvojen od strane ministarstva koji propisuje: “Posao hirurga može obavljati svako lice koje je završilo osnovne studije na visokoobrazovnoj ustanovi u trajanju od četiri godine”. Ovo se dalje nastavlja praksom u kojoj posao hirurga uvek dobijaju lica čija profesionalna zanimanja nikada nisu vezana za medicinu. Koliko bi bilo uspešno izvedenih operacija u ovakvoj stvarnosti?
Iako ovako nešto
izgleda nezamislivo, u Republici Srbiji postoji profesija koja je devastirana
na ovaj način. Polovina proizvoda ove delatnosti jeste škart. Nema veze, to ide na teret poreskih obveznika. Zasigurno
ne bi ni bilo toliko strašno rasipanje novca poreskih obveznika, da ova
delatnost ne proizvodi budućnost, ne samo naše države, već i planete u globalu.
Još je strašnije kada dodamo da ova nekvalifikovana lica rade sa mladima u
periodu adolescencije. Adolescencija, buran period sa nestručnim ponašanjem
odgovornih lica jeste zasecanje krila mladim osobama, koja bi uz pravo
pedagoško savetovanje mogla da izmene našu mračnu stvarnost.
Zasigurno, većina od
nas pretpostavlja o kojoj profesiji se radi. Jako ste blizu! Međutim, verujem da
većina ne zna za postojanje ove profesije. Radi se o profesiji Vaspitača u
domovima učenika. Zasigurno se čuli za neki tip ustanove u kojoj rade domski vaspitači: npr. za Dom
učenika srednjih škola Jagodina, Poljoprivredno-veterinarska škola sa domom
učenika Rekovac itd. Posao domskih vaspitača jeste da razvija ličnost učenika,
poduči učenike kako da uče i organizuje slobodno vreme učenika. Slobodno vreme
se pokazalo kao krucijalno u razvoju ličnosti učenika. Međutim, naša država je
Pravilnikom o vrsti obrazovanja vaspitača i stručnih saradnika i uslovima i
kriterijumima za izbor stručnog saradnika – asistenta u domu učenika iz jula
2014 godine i Pravilnikom o stepenu i vrsti obrazovanja nastavnika iz
opšteobrazovnih predmeta, stručnih saradnika i vaspitača u stručnim školama iz
avgusta 2015 godine, kao i njihovim dopunama i izmenama u prethodnim godinama,
odlučila da je Inženjer obrade drveta stručniji za razvoj ličnosti od domskih
vaspitača.
Zasiguran sam da većina
Inženjera obrade drveta i ne zna šta je ličnost, kao i većina lica koja obavlja
posao vaspitača u domovima učenika, ali mišljenje komisije koja je usvojila ove
pravilnike, po kome je zapšljavanje profesora narodne odbrane i raznih drugih profesija, koje više nepostoje jeste značajnije od
interesa učenika.
Nadamo se da će
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja prepoznati profesiju domskih
vaspitača kao važnu za sticanje funkcionalne pismenosti u zemlji, u kojoj je više od
polovine stanovnika funkcionalno nepismeno. Trebamo podsetiti da živimo u
tehnološkom dobu u kome roboti i automatizacija proizvodnje potiskuju ljude iz
proizvodnje. Zato su nam potrebna lica koja imaju velike analitičke
sposobnosti, sposobnost za razumevanje složenih procesa i pojava i sposobnost
da iz postojećih znanja stvaraju nova znanja. Nažalost, PISA testiranje
pokazuje ne samo da smo funkcionalno nepismeni, već da naš obrazovni sistem
stvara mnogo manje lica sa ovakvim sposobnostima, nego npr. zemlje severne
Evrope. Rezultat takvog obrazovanja, kakvog danas imamo je visoka
nezaposlenost, tehnološko zaostajanje u svetu i nekonkuretnost ekonomije ili
lakše za razumevanje beda i siromaštvo.
Nadamo se da smo
pomogli u razumevanju značaja postojanja profesije domskih vaspitača, profesiju
za koju smatramo, da bih mogla popuniti nedostatke u obrazovnom sistemu.
Prepoznavanje profesije domskih vaspitača na pravi način ne rešava sve probleme
srpskog obrazovanja, ali je jedan korak ka tome.
Коментари
Постави коментар